Dag 15 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu Dag 15 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu

Dag 15

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

02 Augustus 2017 | Sri Lanka, Kandy

Onze ‘Koning’ stond om 8:30 al in de aanslag met het ontbijt. Dit was echt heel leuk. Alles was ingedekt voor ons 4-tjes in de kamer naast ons. Er stond vers fruit, opgerolde pannenkoekjes met honing en op een gasstelletje achter ons begon hij de eitjes en worstjes te bakken en op afroep de toast te maken. We werden echt verwend.
Verder staat deze dag in het teken van de Perahera(de processie) en het bezoek aan de Temple of the Tooth. Bij binnenkomst is het eerst fouilleren en rugzakken checken. Dan kijken ze even of de schouders en de knieën bedekt zijn. Lil deed daarom even gauw een meegenomen t-shirt aan en de kinderen hadden we al een lange broek aangetrokken. Jeroen had een korte broek aan en duwde die wat naar beneden zodat er net niets te zien was(van de knieën) en het er nog wel redelijk uitzag. We mochten toen naar de ticketcounter. Toen dat was geregeld, werden we naar een andere counter gedirigeerd. Dat was de ‘trek-je-schoenen-uit-counter’. Dat was met name voor Lil even slikken. Op je blote voeten lopen daar waar iedereen op blote voeten loopt. Maar ze heeft de angst overwonnen.
En toen in colonne de tempel in om naar de tand te gaan kijken. Deze ligt echter in een Stoepa(de ‘Eikel’ volgens Fleur en Roos) en mocht niet gefotografeerd worden. Jullie moeten dus maar geloven dat we het gezien hebben.
Toen we buiten kwamen zagen Roos en Fleur een olifant. Ze waren niet te houden, maar we moesten eerst de rest van de tempel nog door. Als verrassing kwamen ze in de tempel ook nog apen tegen. Uiteindelijk gingen we dan toch naar de olifant. Waar we eerst dachten dat het er een was, bleken het er veel meer te zijn. Overal stonden olifanten met hun verzorgers. Er was zelfs een heuse wasstraat voor olifanten. Daar lagen ze, allen op een rijtje, om zich heerlijk te laten wassen(masseren) door hun verzorgers. Daar genieten die olifanten echt van. De kinderen waren door het dolle heen en het is ze zelfs gelukt dat ze even een olifant hebben mogen aanraken. De verzorger zei dat dat 500 rupees kostte, maar Roos vond dat dat helemaal niet nodig was om te betalen!! En dat gebeurde dus ook niet.
Toen we de tempel hadden bekeken en alle olifanten hadden gezien zijn we wat gaan gaan drinken. Zo hadden we ook even de tijd om te kijken waar we zouden gaan lunchen. Deze lunch zou namelijk goed moeten zijn, omdat we vanavond vanaf een uur of 5 langs de weg gaan zitten om de processie mee te kunnen maken. We dronken thee met melk en Fleur wilde pineapple-juice. Uiteindelijk is de keuze op White House gevallen. Deze stond goed aangeschreven in Capitool. Beneden was het met name Bakery, maar boven was het restaurant met alle keuze van de hele wereld. Wat pakken Fleur en Roos? Spaghetti voor Roos en tosti voor Fleur. Wij zijn maar voor de traditionele Curry’s gegaan.
Ondertussen laaide het bij de dames weer op dat er weer horloges gekocht moesten worden. Dat verlangen bleef maar branden. Maar Lil wilde eerst nog even kleren scoren voor de zichzelf en de kids. En waar we in Colombo op elke hoek een horlogeverkoper zagen, was er nu geen één te vinden. We wilden ook nog naar de Boeddha boven op de heuvel. Op weg naar de riksja kwamen we een shopje tegen met horloges. De kinderen helemaal door het dolle. Roos had een fantastische paarse voor 250 rupees(EUR 1,40) en Fleur een met bloemetjes voor 900 rupees(EUR 5,30). Dat vond Jeroen natuurlijk teveel. 1000 Rupees was een mooi rond bedrag enwe kwamen zowaar tot een deal. We hebben nog nooit voor EUR 6,= zulke dankbare kinderen gehad;-).
Toen met de Riksja naar boven. We waren blij dat we dat gedaan hadden, want het was een stevige klim geweest. Naar beneden lopen zouden we wel zelf doen. Boven aangekomen mochten de schoenen weer uit en zijn we achter het beeld de trap opgelopen. Opeens begon het te regenen en gingen we even schuilen terwijl we op de trappen staan. Ondertussen kwamen er meer mensen bij staan en voor we het wiseten stonden we daar met 9 Nederlanders onze ervaringen uit te wisselen. De 5 meiden waarmee we aan de praat raakte hadden elkaar in een Hostel in Kandy ontmoet en waren nu samen op pad. Naar later blijkt ontmoeten we ze de volgende dag weer op het station van Kandy om naar Ella te gaan.
Bij het teruglopen naar het centrum kopen we op de markt nog wat fruit, zoals bananen, Rambutans, sinaasappel en bij de bakker kopen we samosas en andere lekkernijen. Het is namelijk 17:00 en we worden geacht een plekje langs de weg te zoeken voor de processie van 19:30. Je kon ook stoelen reserveren tegen een forse vergoeding, maar daar gingen wij natuurlijk niet op in. We wilde het meemaken zoals ook de lokale bevolking het meemaakt. Er werden plastic zeiltjes verkocht en we hebben er 2 genomen en vleide ons neer. Helemaal geïnstalleerd op ons plekje hadden we het goed voor elkaar en kon het wachten beginnen. Lil ging nog wat Take-Away Thee halen en de meiden om de beurt naar de WC. We zaten blijkbaar voor White House waar we ’s middags hadden gegeten en dus kende ze de weg. Zo nu en dan moesten de parapluutjes er aan te pas komen, maar het was allemaal goed te doen. De beveiliging was groots opgezet. Alle rugzakken werden opengemaakt en gecontroleerd. Ook snuffelhonden waren actief. De meiden hadden veel contact met de politieagenten die in onze buurt stonden. Toen, om 19:30 een enorme knal, de vogels waren ineens stil, de processie was bij de tempel begonnen. Even later kwamen de eerste groepen langs. Jongens met zwepen, waarvan Lilly dacht dat er vuurwerk in zat, maar wat natuurlijk niet zo was(Fleur had toch gelijk). Daarna de eerste olifant met lichtjes. Verder werd de hele processie verlicht door fakkeldragers die korven droegen die gevuld waren met kokosnoten die licht en een enorme warmte afgaf met daarbij ook een stank.
We hebben de processie tot ca 20:45 gekeken en gingen toen op het hotel aan. We wurmden ons door de mensenmassa heen en kwamen bij een hek. We konden niet meer verder. Dan pakken we de andere weg wel naar het Lake Kandy. Even later agenten. Nee, daar mochten we ook niet door tot ca 21:30. We zaten aan de binnenkant van de processie en konden er op geen manier door. Er zat niets anders op dan te wachten tot 21:30. Ondertussen ware n er meer toeristen die het wek gezien hadden en weg wilden. Maar ook die werden met gemopper opgehouden. Uiteindelijk mochten we om 21:45 erdoor en konden we naar het hotel gaan. Waar in het eerste plan voor lopen was gekozen, hebben we toen toch maar een Riksja genomen. Zodoende waren we redelijk snel thuis en konden de meiden douchen en slapen. Wij gingen toen de koffers pakken want de volgende dag zouden we met de trein naar Ella vertrekken. De koffers heeft Jeroen buiten in staan pakken, enerzijds omdat het dan rustig voor de kinderen was en anderzijds dat het buiten lekker fris was. Nadat alles ingepakt was, Lil aan het douchen en Jeroen aan het lezen begon het toch te regenen. Het was een heerlijk gevoel om met deze temperatuur, op de veranda en met de regen op de achtergrond een boekje te lezen. Om 00:00 zijn we toch maar naar bed gegaan, want Jeroen moest er om 05:00 uit om treinkaartjes te halen. Ze hadden immers gezegd dat er op de dag zelf een uur van te voren kaartjes te koop zouden zijn. De eerste trein vertrok om 08:45 en de tweede om 11:00. We wilde wel 2e klas zitten, dus er vroeg bij zijn leek het beste.

• 04 Augustus 2017 - 15:27

Angelique: