Dag 29 - Reisverslag uit Angamāli, India van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu Dag 29 - Reisverslag uit Angamāli, India van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu

Dag 29

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

16 Augustus 2017 | India, Angamāli

Vandaag uitgeslapen tot 9:30. Heerlijk als de kinderen aan het logeren zijn. We gaan op het gemak naar Tomy’s huis en eten appam met weer een ander soort chutney, die we nog niet eerder op hebben. Heerlijk is het. De kinderen houden het bij puttu en banaan. Fleur heeft echter niet zoveel trek en laat het voor wat het is. Die morgen lopen we naar een school in de buurt. Voorheen was dit een government-school, maar nu private. Het is, in onze termen, een basisschool. Er zit ook een soort kinderopvang bij voor de jongste. We worden uitgenodigd bij de directrice en mogen, na het drinken van thee en het ontvangen van een snackje, langs de klassen lopen. Op dat moment begint het te donderen en te regenen. Dit is de eerste keer tijdens het regenseizoen dat we zo’n bui hebben. Overal worden we hartelijk ontvangen en zijn de kinderen enthousiast bij het zien van ons. In een klas hangen hele mooie tekeningen. Ook is er een tekening van een jongetje in hongersnood waar op de achtergrond een aasgier lijkt te zitten wachten tot het jongetje doodgaat. Jeroen herkent dit beeld en vraagt wie het getekend heeft. Het blijkt dat dat door een lerares is getekend. De foto is in 1993 gemaakt door Kevin Cartner en heeft daar in 1994 de Pullitzerprijs voor ontvangen. 2 maanden daarna pleegt hij zelfmoord, omdat hij de kritiek op de foto niet aankon(met name de vraag of een fotograaf iets had moeten ondernemen. Deze Kevin was ook een van de leden van de Bang Bang Club. Jeroen had die film ooit gezien, waaruit blijkt dat oorlogsfotografen de meest verschrikkelijke dingen voor de camera krijgen. Dit verhaal heeft Fleur op de Wikipedia helemaal doorgelezen. Ook zij was gefascineerd door de foto. Ondertussen is het 12:45 en klinkt er een gong en wordt er wat omgeroepen. Uit alle klassen stromen kinderen en nemen een plekje in op de gang. Ze hebben allemaal een bordje bij zich en even later komen de juffen met emmers met rijst en curry aan. Zo zit de hele school tegelijk te lunchen. Leuk om dit zo mee te maken.
We lopen terug naar Tomy voor de lunch. Inmiddels is de regen gestopt. Na de lunch haalt Jeroen de scooter bij Jincy op. Jeroen en Lilly hebben namelijk om 14:30 in Angamaly afgesproken om met Lelama en Mary te gaan shoppen. Voor appan en amman kopen we wat nieuwe kleren en ook Mary en Lelama krijgen een saree. We drinken met z’n vieren nog een thee met daarbij ee gebakken banaan en gaan dan weer op huis aan. Tomy wil ons namelijk mee de stad innemen. Het is nog onduidelijk waarom, maar het wordt snel helder. Ze willen de kinderen kleding geven. Lil kijkt rond in de winkel en ziet al dat dat niet onze smaak is. Maar Fleur vindt iets met Mickey Mouse wat in onze ogen nog wel kan. Roos komt echter met de meest vreemde jurkjes aanzetten. Uiteindelijk hebben we haar toch naar iets kunnen dirigeren wat ook in Nederland te dragen is. Als we klaar zijn, ziet Jeroen een mini-saree hangen. Dat is misschien wel grappig voor in Nederland. Roos is er meteen helemaal wild van. Fleur hoeft niet zo nodig. Na wat passen en de juiste kleur heeft Roos nu een saree. Het is een verschrikkelijk leuk gezicht als je Roos in de saree ziet. Hierna gaan we terug naar huis om te eten. Tomy gaat nog naar een trouwerij plechtigheid met diner, dus we doen het zonder hem. Tegen 22:00 zijn we weer bij Benny en Jincy. Jeroen heeft het met Benny nog over de terugweg, a.s. zaterdag, en dat het Carromsbord ingepakt moet worden voor de terugweg. Benny heeft als idee dat hij een nieuw bord koopt wat volledig ingepakt is en dan houdt hij deze. Ze vinden het namelijk heel leuk om het spel te hebben. Hierop geven we dit bord aan hun en gaan we morgen een nieuw Carromsbord kopen om mee naar Nederland te nemen. Te hopen dat het in de auto van opa past;-). Jincy vermaakt de saree nog een beetje zodat het wat makkelijker aan te trekken is.
23:00 is het douchen en naar bed.