Dag 28 - Reisverslag uit Angamāli, India van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu Dag 28 - Reisverslag uit Angamāli, India van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu

Dag 28

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

15 Augustus 2017 | India, Angamāli

Het is 5:45 en de wekker gaat voor Jeroen. Lil mag blijven liggen. Na een koude douche en aangekleed te zijn verlaat hij het huis van Benny waar iedereen nog in rust is. Het is nog donker buiten en hij loopt naar het huis van Tomy. Daar aangekomen gaat Jeroen liggen op de bank om vervolgens nog even kort te slapen. Tegen 7:30 is het gedaan met de rust en worden Fleur en Roos wakker. Tegen 8:00 komt de familie terug uit de kerk en volgens de planning zouden om 8:30 overal de vlaggen in top gaan. Jeroen had uitgelegd aan de kinderen dat hij had meegewerkt aan zo’n paal. Dat wilden ze natuurlijk wel zien. Maar Lil was er nog niet. Toen we naar een vlag wilde toelopen zagen we Lilly. Maar de vlag was daar al in top. Dan maar naar de volgende. Daar was ie ook al in top. Dan lopen we maar weer naar Benny’s huis, want daar zou het om 8:30 gebeuren. We waren net op tijd. Na een speech van Justo en het memoreren van Jeroen zijn verdienste werd de vlag onder het gezang van het volkslied in de top gehesen. Daarna werd er een lekkernij uitgedeeld wat we ons niet lieten ontgaan. Toen terug naar Tomy, om daar ook nog het ontbijt te genieten. Na dit gingen Jeroen en Fleur naar Appan en Ammans huis op de scooter. Lelama zou daar namelijk komen, maar was er nog niet. Jeroen en Fleur gingen toen maar even Carroms spelen. Toen Lelama kwam wilde we eigenlijk een boodschappenlijstje hebben van wat we moesten halen. Maar Lelama verwees ons netjes naar Lissy. Lelama ging zich bezig houden met de rijst. Bij Lissy werd netjes een boodschappenlijstje opgesteld met de items en KG’s. Zo moest er 3 kg kip, 2 kg beef en 1 kg vis komen en dan nog voor 300 gram chilli’s(dat zijn echt heel veel pepers!) en nog andere zaken. Voor de zekerheid hebben we wel ook het lijstje in het Malayalam op laten stellen. Jeroen ging met Fleur en Roos op de scooter op pad. De visboer en slager die voorgesteld zijn, waren dicht. We moesten dus verder rijden. In Mookkannoor troffen we een viswinkel, nou ja winkel, een houten stelling met een zeil erboven langs de weg. Het was er goed druk en Jeroen gaf aan dat hij 3 vissen wilde en dat we ze op de terugweg op komen halen. Dat was ‘no problem’. We moesten immers op zoek naar vlees. Bij een visboer stond een klant die zo vriendelijk was ons met zijn motor voor te gaan naar de slager(nou ja slager, een houten stelling met een zeil erboven waar het vlees op een hoop ligt). Dit was echter geen beef, maar pork. Op de vraag waar we dat konden vinden werden we bijna tot in Angamaly gestuurd. De kinderen hadden daar geen probleem mee. Hoe langer op die scooter, hoe beter. Uiteindelijk hebben we de slager gevonden en hadden we onze 2 kg aan beef. Op de terugweg zagen we een groentestal. We gaven de man ons lijstje en hij pakte alles wat we nodig hadden. Zelfs de masala’s en poeder kon hij verzorgen. Behalve één, maar dat werd praktisch opgelost. Hij stuurde een medewerker met 20 rupees naar een andere winkel om het ontbrekende item te kopen, zodat wij compleet waren. Wat een service! Toen haalde we de vis op die netjes klaar lag en moesten we alleen nog 3 kg kip. Dit was wel het dingetje waar Fleur en Roos tegenaan hikten. Er werd een mooie kip uitgezocht van 3kg en deze werd netjes geslacht en even later hadden we een zakje aan de scooter hangen met kip. Roos volgde het proces nauwgezet, Fleur heeft vooral de rug van Jeroen gezien. Tegen 11:30 waren we met heel de handel terug en konden de dames verder met koken. Mary en Lissy waren er inmiddels ook.
Tegen 14:00 konden we met de hele familie lunchen. Wat wel leuk is, is dat Roos wilde eten van een bananenblad. Nu, dat kan geregeld worden. Benny loopt de tuin in en haalt voor 20 man bananenbladeren. Jeroen gaat ze wassen en iedereen eet van een bananenblad. Het voordeel van zo eten is dat je geen afwas hebt. Het was heerlijk om zo met z’n allen samen te zijn. Daarna gingen we met de kinderen carroms spelen en tegen 17:00 gingen we weer naar Tomy. Daar hebben we wat gerelaxed en hebben we zowaar even een boekje kunnen lezen. De kinderen werden beziggehouden door Lidhiya en Libiya. Tegen 18:00 moest Tomy nog wel naar de shop omdat de loodgieter kwam. Feestdag of niet, het werk gaat door. Omdat al duidelijk was dat Tomy pas tegen middernacht thuis zou komen, zijn we maar eerder gaan eten en konden daardoor eens wat vroeger terug naar Benny’s huis. Het was benauwd die avond en geen zuchtje wind. Toen het 01:00 was zijn we maar gestopt om te douchen en naar bed te gaan.