Dag 19 zondag 6 augustus 2023 - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu Dag 19 zondag 6 augustus 2023 - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu

Dag 19 zondag 6 augustus 2023

Door: Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

06 Augustus 2023 | Vietnam, Hạ Long

Om 4:30am kwamen we aan in Ninh Dinh. Pikke donker en daar stonden we met onze koffers en nog wat andere toeristen. Er was bij iedereen wat onduidelijkheid over het exacte vervolg van de reis, want we hadden dan wel al 400km afgelegd maar nog wel 220km te doen en met een gemiddelde snelheid van 60km per uur hadden we toch echt 3,5uur nodig.

Ondertussen liepen we wat door de omgeving en zagen we de dag weer licht worden. De eerste restaurantjes gingen open en we konden gebruik maken van de wc. Toen ook nog even een koffie en thee gescoord en wat bananen en crackers gekocht.

Tegen 6:15, nog geen bus gezien, ging het reisbureau open. Lil ging meteen even navragen. Het blijkt dat onze naam wel bekend is en dat is een goed teken. De bus zou rond 7:00 vertrekken. Met 3,5uur reistijd moeten we dus op tijd in Ha Long kunnen zijn. Omdat we nu toch bij een touroperator zijn vragen we naar een oplossing voor een directe verbinding tussen Ha Long en Sapa. Deze blijkt er niet te zijn, maar hij kan wel vervoer regelen van de haven naar Hanoi en om 15:30 dan van Hanoi naar Sapa. We gaan akkoord met zijn prijs en binnen 2 minuten hebben we een bevestiging in onze Whatsapp.

Wat nog een meevaller was, was het feit dat de bus die ons naar Ha Long brengt meteen bij de juiste pier afzet. We hadden er rekening mee gehouden dat we nog een Grab van de bus naar de haven moesten nemen. Dat scheelt dus tijd en geld, waarbij tijd het belangrijkste is.

Uiteindelijk vertrekt ons busje om 7:30, maar nog steeds op tijd om de boot te halen. Toch zal blijken dat het altijd langer duurt dan je denkt. Doordat wij als een van de laatste bij Pier 27 worden afgezet is het inmiddels 11:55 geworden. Maar door steeds contact te houden met Mister Huy, treffen we elkaar bij de haven, Pier 27.

De kinderen waren in de veronderstelling dat we in een Homestay gingen en dat we morgen een dagje op de boot gingen. Ze waren dan ook zeer verrast dat we in de tender stapte om naar onze boot te varen. We hadden 3 dagen, 2 nachten geboekt, zoals dat daar heet. De kinderen waren echt enthousiast om dit mee te mogen maken en wilde graag dit een keer aan Hans en Marijke vertellen en laten zien. Nou, dat gaat wel goed komen.

Na een paar minuten varen legde onze tender aan bij de Phoenix Cruiser. Onze boot voor 3 dagen. Met nog een aantal gasten werden we als echte cruise-gasten ontvangen met een drankje in de eetgelegenheid en werd er uitgelegd over inchecken en dat de lunch daarna zou plaatsvinden. We hebben 2 aparte Cabins. Eentje voor ons en eentje voor de kids. In de badkamer van de kinderen zit echter een lekkage dus die worden nog even verhuisd.

Ondertussen is de boot aan het varen richting de Karst-Rotsen van Ha Long Bay.

UIteindelijk leggen alle boten ergens op een plek in de Bay aan. Het anker wordt gedropt en daar liggen alle boten. Reden hiervoor is dat de grote boten niet overal mogen komen en mocht er iets gebeuren dan is er altijd hulp nabij. De boten zijn ook niet geschikt voor hoge golven dus moeten wel in de baai blijven. Maar het is een waanzinnig gezicht om al die boten daar te zien liggen, zeker als het avond is en alles verlicht is.

Tegen 14:30 werden we op de tender verwacht met zwemkleding want we gingen naar het eiland Ti Top. Deze kun je beklimmen en daarna op het strand liggen en zwemmen. Er zijn maar weinig eilanden van de 1963 eilanden die er zijn in Ha Long Bay die betreden mogen worden. Dus het is een drukte van jewelste met toeristen. Maar desondanks is het waanzinnig om dit mee te mogen maken. In onze groep zit ook een duitse(Mirjam Radke). Zij is een blogster over reisavonturen en fotograaf. Als ze ons met 4 daarboven op Ti Top ziet staan, biedt ze meteen aan om een foto van ons te maken. Jeroen moet dan ook nog een foto van haar maken. Helaas heeft die foto haar blog niet gehaald. De foto dat Roos, Fleur en Jeroen aan het squid-vissen zijn, dan weer wel(www.mirjam-travelphotography.de)

We gaan het water in en dat is bijna warm te noemen. Zelfs Lil loopt er zo in. We praten met een australische die in SIngapore woont en die als doel heeft om 50 landen bezocht te hebben en nu op 45 staat. Ze zit dus ook bij ons op de boot en dit verhaal, en nog vele andere van haar, zullen we herhaaldelijk links en recht voorbij horen komen.

Na 1,5 uur op Ti Top gaan we met de Tender naar een grot. Weer een enorme joekel van een grot met mooie, door de natuur, gevormde partijen van Stalactieten en Stalagmieten. IN sommige kun je echt dingen herkennen als een aap die zich vasthoud aan een boom, een oude man en een gorilla. Fascinerend om te zien.

Na de grotten worden we weer verwacht op de main-boat. Daar staat Teatime en Happy-Hour op het programma. Het is dan 17:30. We houden het bij koffie en thee met wat fruit. Tijdens de thee komen we in gesprek met een Zuid Koreaanse Professor die les geeft in politicologie over Noord-Korea, heel bijzonder toch. Hij heeft het enorm naar zijn zin en als Lil vraagt of hij kinderen en vrouw heeft antwoord hij Ja. Daarop vraagt Lil door waarom ze er niet bij zijn en dan is het antwoord dat hij een leuke vakantie wilde!!!

Om 19:00 worden we voor het diner verwacht. We merken het al, het wordt een druk programma waarbij alles elkaar rap opvolgt. Als de crew het heeft over ‘relax on the top roof' betekent eigenlijk ‘doe even 10 minuten iets voor jezelf, want dan gaan we weer verder’.

Snel douchen, onze mooiste kleren aan die we in onze koffers nog kunnen vinden. We moeten in Sapa wel driftig op zoek naar een Laundry Service om de laatste week ordentelijk door te komen.

Stipt om 19:00 zitten we aan het diner. We krijgen netjes de wijnkaart aangeboden, maar houden het bij water en bier. En dan komt me er toch een hoop gerechten op tafel. Het een nog lekkerder dan het andere. Ook de kinderen vinden het heerlijk en fantastisch om mee te maken. Mr. Hung legt nog even kort uit dat het avondprogramma kan bestaan uit Squid-vissen en Karaoke. De kinderen en Jeroen kiezen voor vissen. Lil gaat zich even in Sapa verdiepen middels Lonely Planet.

Squid-vissen is niet meer en minder dan een lamp boven het water hangen, een hengel met een draadje waaraan een haakje met een blinker zit en dat dan heel de tijd omlaag laten zakken en weer met kleine rukjes omhoog trekken. We hebben blijkbaar óf geen goede techniek óf geen geluk. We gaan maar slapen en ons slaaptekort van de nacht ervoor een beetje inhalen. Oh ja, het ontbijt van morgen is 7:00 sharp. Fleur begint een beetje te mopperen, want ze kan helemaal niet uitslapen op deze vakantie.