Dag 18 zaterdag 5 augustus 2023 - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu Dag 18 zaterdag 5 augustus 2023 - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu

Dag 18 zaterdag 5 augustus 2023

Door: Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

05 Augustus 2023 | Vietnam, Phong Nha

Allemaal heerlijk geslapen en onze nieuwe dag kon beginnen,

De tocht naar de Phong Nha stond op het programma. Om 8:30 zouden we opgehaald worden. We moesten er dus toch weer wel een beetje op tijd uit om nog even het ontbijt genuttigd te hebben. De koffers moesten ook ingepakt worden, want de kamer was alweer vergeven aan nieuwe gasten. Dit was een engels stel. Hij leraar en zij verpleegkundige. Ze waren blijkbaar om 4:30 aangekomen en vonden het niet waard om de kamer al te betalen voordie paar uur van deze nacht. Ze hebben daarom in de hangmatten geslapen die rond het zwembad staan. Het ging echter echt behoorlijk regenen dus hebben ze de hangmat naar binnen kunnen verplaatsen waardoor ze droog de nacht door zijn gekomen.

Na alle voorbereidingen en de bananen-pancake stond keurig om 8:30 het busje met de gids voor de deur. Er gingen nog 2 gasten mee uit onze homestay. Een heel bijzonder stel, zij vietnamees en hij iets anders(we denken Frans)De gids stelde zich voor omdat wij de namen van hun niet uit kunnen spreken, mochten wij hem ‘Monkey’ noemen. Na nog wat Spaanse gasten opgepikt te hebben reden we naar een hotel waar we slippers gingen passen, een verklaring tekenen dat we gezond waren en het echt ons eigen risico was en we met een ‘discount’ een waterdicht zakje konden kopen voor onze telefoons. Dat was eigenlijk wel een goed idee, want anders kon je niets meenemen.

We stapten weer in de bus en gingen naar het beginpunt waar de kayaks lagen te wachten. Ze hadden ons verteld dat de stroming vandaag sterk was omdat het al een tijdje had geregend. Dat het had geregend was ook te zien aan de kleur van het water, die was namelijk bruin in plaats van blauw. ‘Monkey’ vertelde ons wel dat het hierdoor niet víés was.

We kregen eigenlijk helemaal geen uitleg over hoe de kayak werkte maar dat hadden wij ook niet nodig want dat hadden we al wel vaker gedaan. Papa en ik gingen samen en Fleur en een begeleider gingen samen en mama ging ook samen met een begeleider(Tiger). Toen we de grot in kwamen was het nog best licht en groot. Er voeren ook andere boten die door 2 personen werden gepeddeld. Op deze boten zaten iets van 20 toeristen dus dat moet wel zwaar zijn voor ze, maar goed, ze gingen dan ook niet zo snel als de kayakken. Toen we eenmaal iets verder in de grot waren, keerden de grote boten gelukkig terug. Wij waren nu alleen met ons groepje. De lampjes op onze helmen moesten aan. Het zag er adembenemend uit. We zagen stalactieten en de stalagmieten. De gangen werden van breed naar steeds smaller. Het is en blijft nog steeds warm. Wij hadden alleen onze zwemkleding, zwemvest, helm en schoenen aan. Kleding(dus ook nieuwe broek van papa) en tassen bleven achter in de auto. Daar hoefden wij niet aan te denken. Af en toe moesten wij best even hard peddelen tegen de stroom in. Uiteindelijk kwamen we in het gedeelte waar er geen verlichting meer was en gingen we de lampjes op onze helmen aan doen. Dat was echt magisch, Alleen het gepeddel op het water en voor de rest niets. We hebben 2,5km gevaren en kwamen toen aan bij een strandje en gingen we voor de Hike van 1,5km. We gingen klauteren en klimmen door allerlei kamers en met onze lampjes op de helmen gaf het een heel mooi gezicht.

Monkey maakte er ook echt wel werk van door leuke foto’s van iedereen te maken met de schaduwen op de achtergrond op de Stalactieten. Uiteindelijk kwamen we bij een plek waar we een modderbad konden nemen. Zo, iedereen ging zich insmeren met het bruine goedje. We moesten het nog niet afwassen, dat zou later komen.

We namen dezelfde weg weer terug, ook weer langs dat hele smalle gangetje waar we met z’n allen door moesten, om bij onze kayaks uit te komen. Met de kayaks kwamen we uit bij een strandje in de grot en als je verder de grot in keek zag je een heel mooi uitgelichte grot. Daar gingen we als gezin ook even kijken. Toen we terug naar het strandje liepen hadden ze een heel mooie lunch uitgestald op gevlochten rieten matten. Rice, bread, pork, tofu, vegetables, egg, Pineapple, cucumber, mango and Coca Cola. Aan alles was gedacht.Daar zaten we samen te eten met een vietnamese, een fransman en 5 spanjaarden, waarvan 2 met hun moeder aan het reizen waren. Ze was begin 70 maar deed nog stevig mee. Na het eten mochten we even relaxen. Fleur en Jeroen waren op het gevlochten matje al in slaap gevallen. Lilly en Roos gingen de grot verder verkennen.

Monkey riep dat iedereen even naar het strand moest gaan voor de ultieme relax-ervaring. Jeroen was er als de kippen bij. Er werd een bedje gemaakt in het zand en daar mocht je in gaan liggen. Daarna werd het zachte zand over je hele lichaam gegooid. Dat was verkoelend, want in de grot is de temperatuur toch redelijk. Verder voelt het in het begin heel drukkend op de borst. Je bent dus heel erg met je ademhaling bezig. Maar na een tijdje gaat dat wennen en met het omhoog staren naar het plafond in de grot en de algehele stilte om je heen kom je echt in een soort trance terecht.

Na deze ervaring het zwemvest aan en een duik in het water nemen. Niet te ver, want de stroming is sterk. Als iedereen weer schoon is wordt de kayak gepakt en gaan we door naar de volgende kamer in Phong Nha. Dit is meteen ook de grootste, waar de meeste toeristen zijn die met boten naar de ingang zijn gebracht. We lopen met onze zwemvesten door de mensen heen en zijn een bezienswaardigheid op zich. De grot is enorm en heel mooi uitgelicht. Als we onze weg vervolgen(het is one-way) en we bij het einde zijn liggen daar onze kajaks klaar voor het laatste stukje naar de bus. Dan is het toch alweer 15:30 geworden als we bij de Homestay van Hugo worden afgezet.

De kinderen duiken meteen het zwembad in. Jeroen pakt de laptop en gaat aan het verslag werken en Lil en Roos gaan zich te goed doen aan de nagelstudio. Toen mama en ik in de nagelsalon kwamen waren er 2 hele mooie stoelen op een verhoging gezet met voor de stoelen op de grond 2 wasbakken met 2 kranen. Mama en ik mochten daarop gaan zitten en we gingen even afspreken wat we wilden. Mama zei dat ze alleen haar teen nagels wilde dus dat kon. Het was heel grappig want dit was de eerste keer voor ons dat we onze nagels lieten doen en mama vond de automatische vijl die ze gebruikte erg spannend! Nadat ze haar teennagels had gedaan begon de mevrouw ook aan haar handnagels, terwijl ze dat niet had gezegd, maar dat zat er gewoon bij. We hadden ‘s-morgens al aangegeven bij Hugo dat we mee zouden eten en we hadden geregeld dat hij ons om 20:45 bij het busstation zou afzetten. Na een dikke 1,5 uur aan de nagels werken kwamen de dames blij terug. De koffers werden klaargemaakt en we konden één voor één douchen in de Dorm-room(de kamer voor backpackers met een 6-tal stapelbedden). Is wel heel goedkoop, EUR 2-3 per nacht, maar dat gaat net te ver voor ons. Inmiddels waren Saskia en Helena aan tafel komen zitten, net als de het engelse stel. De kinderen speelden Uno met de duitsers en engelsen en nog een andere spelletje met twee varkentjes, wat we niet kenden. We kletsen weer wat over de ervaringen en belevenissen en welke volgende stappen er gemaakt gingen worden. En ondertussen werd de tafel weer volgezet met eten. De engelsen waren vegetarisch dus ook daar werd rekening mee gehouden. Nu heb je het voordeel dat Vietnam een heel makkelijk land is om vegetarisch te zijn. Er zijn zoveel lekkere groentes en ook met de tofu kun je alle kanten op.

Na het eten deden we onze laatste voorbereidingen om door Hugo, en zijn zoontje op schoot in de auto, uiteindelijk om 21:00 afgezet te worden bij het busstation.

Bij het aanmelden bleek dat er wat veranderd was en dat de Fullmoon Party-bus niet om 21:00, maar om 21:30 zou vertrekken. En oh ja, rond 04:00 zou de bus ons eruit zetten in Ninh Dinh en na 2 uur wachten zou dan de volgende bus ons naar Ha Long Bay brengen. Prima, allemaal, als we maar om 11:30 in Ha Long zijn. Jeroen had al innig contact met de Cruise-maatschappij en appte dat met de diverse tourguides die ons zouden begeleiden. De totale toch zou 620km zijn, wat de langste transfer is van onze vakantie

Om 21:30 kwam de bus aan en het viel de kinderen wat tegen. het was verre van een Party-bus. Het was dan wel een sleeper, maar van een wat andere klasse, laten we maar zeggen! Geen gordijntje en het rook ook niet helemaal fris. In tegenstelling tot eerdere bussen had deze wel een WC, maar dat had voor ons niet gehoeven!!! Achterin was een plek waar je met z’n drieën naast elkaar kon liggen. Eerst nog wat gesputter want Fleur wilde eigenlijk alleen liggen, maar toch maar gekozen om met mama en Roos daar te gaan liggen. Ze vielen toch redelijk snel in slaap. Jeroen lag wel alleen en heeft ook nog wel een paar uur zijn ogen kunnen sluiten.