Dag 20 maandag 7 augustus 2023 - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu Dag 20 maandag 7 augustus 2023 - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu

Dag 20 maandag 7 augustus 2023

Door: Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

07 Augustus 2023 | Vietnam, Hạ Long

6:30 gaat het wekkertje. Iedereen heeft heerlijk geslapen. Ontbijtje gehad en Mr. Hung neemt met ons even het programma door. Er zijn namelijk ook mensen op de boot die 2 dagen 1 nacht hebben geboekt en die vertrekken dus vandaag weer. Wij worden om 8:00 bij de tender verwacht waarbij we vandaag pas om 15:30 weer bij de main-boat zullen komen. We nemen onze spullen mee en krijgen bij het opstappen op de tender nieuwe handdoeken mee.

De tender brengt ons naar Ti Top Island, waar een andere boot ligt te wachten. Dit is een wat kleinere boot die de dagtrips verzorgt. Wij zijn in totaal met 7 van onze boot(de australische en 2 Hong Kong-jongens). Er komen nog zo’n 17 man aan boord, waarvan een frans stel waarvan de vader dezelfde zwembroek als Jeroen heeft en waarvan de zoon wel iets lijkt voor Fleur. De jongen, die door Jeroen als Mowgli wordt betiteld, is volgens Fleur wel knap, maar niet haar type. Maar ze blijft er toch een beetje omheen draaien. Mowgli kijkt ook geregeld naar Fleur. Zelfs met het zwemmen vanaf de boot naar het onbewoond eiland bleef het allemaal op afstand.

We begonnen bij de Oester Farm. Ergens tussen de rotsen ligt een drijvend geheel met allemaal rijen boeien waaraan de oesters hingen. Er hangen 1 miljoen oesters. We kregen uitleg over de natuurlijke parels, die dus juist niet rond zijn, en de gecultiveerde parels. Deze laatste worden in de juwelen industrie gebruikt omdat ze rond zijn. De oesters worden eerst een paar maanden opgekweekt in manden en als ze iets groter zijn in netten. Hierdoor blijven ze op hun plek, maar hebben wel de ruimte op te openen en te sluiten. Wat echt een verbazing was, is het feit dat elke oester iedere week gepoetst wordt. Hoe schoner namelijk de schelp, hoe beter hij kan eten en hoe beter de parel zich kan ontwikkelen. Als de oester een paar maanden oud is ,wordt hij uit het water gehaald en wordt bij deels geopend. Heel nauwgezet wordt er een bolletje(wat gemaakt is van de oesterschelp) geplaatst in oester op een specifieke plek. Daar plaatsen ze dan een stukje membraan bij en wordt de oester weer gesloten. Ze ‘offeren’ een andere oester op om daar het membraan van te gebruiken. Dit is het deel tussen de schelpen waardoor hij het water naar binnen en buiten laat. Dat membraan snijden ze in 12 plakjes, het is namelijk levend weefsel. Door het eten en dus water naar binnen trekken en weer uitblazen gaat het ‘bolletje’ rollen en kan er een parel ontstaan.

Er zijn verschillende oesters waarbij de kleine er zo’n 4 jaar over doen en de black Pearl zo’n 6 jaar en de Moeder der Parels(parels tot wel 2cm) 8 jaar. De kwaliteit wordt bepaald door de vorm(volmaakt rond of niet), de glans, de kleur en het formaat. Nu we dit zo gezien hebben en weten hoe arbeidsintensief het is, hebben we wat meer idee bij de prijs voor echte parels.

Na deze les zijn we naar een andere plek gebracht waar kajakken liggen. Lil ging met Roos en Fleur met Jeroen. We konden gaan peddelen naar een holte in een berg, waarbij we dachten dat we in een grot zouden komen, maar het was een hele nauwe doorgang met vleermuizen. Toen we er doorheen waren kwamen we in een soort Blue Lagoon terecht. Helemaal omringd met bergen die fantastisch begroeid zijn. We zouden hier ook apen kunnen treffen. Het was adembenemend. De apen hebben zich helaas niet laten zien.

Bij terugkomst op de boot was er weer een prima lunch verzorgd. Na de lunch zouden we we naar een plek gaan waarbij we vanaf de boot konden gaan zwemmen naar het strand. Omdat het weer echter wat omsloeg, met name wind, was het niet verantwoord om naar de beoogde plek te gaan. Toch had de schipper weer ergens een rustig plekje gevonden. We doken met zijn allen van de boot en zwommen naar het strand. Het water is heerlijk. Daar aangekomen zagen we een grot waar je doorheen kom. Tot onze verbazing was er aan de andere kant ook een strand vol met toeristen.

Op het strand aangekomen heeft Lil nog onze namen in het zand gezet en vereeuwigd met een foto. Daarna weer met zń drietjes terug gezwommen(Roos was al eerder terug gezwommen), waarbij we Mowgli inhaalde, maar het niet lukte om contact te maken.

Terug op de boot konden we relaxen, genieten van fruit (dragon) je hebt deze in het rood en wit en voeren we langzaam terug naar de plek waar onze tender ons kwam ophalen om naar de main-boat te brengen. Toenwe vertrokken hebben we met z'n vieren naar Mowgli gezwaaid. of ie het gezien heeft is niet bekend.

Op de mainboat was het even relaxen en bestelde Jeroen een Vietnamese koffie en de kids Sprite en Coke. Hierna douchen en het avondritueel is begonnen. Eerst maken wij nog een gezins-kiekje, mevrouw uit Singapore die wilde ze wel maken. Wij mogen aan tafel, vanavond zijn er extra gasten bijgekomen. Ook een stel uit noord India die net getrouwd zijn.

Het 1e gerecht wordt geserveerd, net als de andere avond, blijven de gerechten maar komen en alles is weer heerlijk. Na het eten, kun je nog weer een rondje squid vissen doen. Fleur gaat ervoor, op en neer met de hengel en na een half uur komt een squid voorbij bijna… maar helaas hij wil niet happen. We gaan slapen het is morgen weer vroeg op. Rond kwart over 9 liggen wij allemaal in ons hutje. Onze gids vertelde dat je rond half 6 de zonsopgang kon kijken.