Dag 12(28-12-11) - Reisverslag uit New Delhi, India van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu Dag 12(28-12-11) - Reisverslag uit New Delhi, India van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu

Dag 12(28-12-11)

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

30 December 2011 | India, New Delhi

Om 8:18am stond Fleur ineens aan ons bed. Normaal roept ze vanuit haar tent dat ze wakker is en bepalen wij wel of het al tijd is om eruit te komen. Vandaag dus niet. Nu kwam dat niet zo slecht uit want om 10:00am zou de Ambassador er zijn. Kinderen gedaan, onszelf gedaan, ontbeten, spullen gepakt(Foto en Video) en kinderen ingesmeerd met Deet en zonnebrand. En daar was de Ambassador(een witte, maar volgens Jeroen zijn er geen andere kleuren!) met chauffeur die Davies heette(of zoiets). We zijn een hele dag op pad geweest, heel erg behulpzaam, maar geen praatpaal. Als ie maar goed rijdt en dat deed ie. Wij op weg naar Elephant-house en dat ging via Angamly naar Kalady en dan ergens rechts of links. Bij Kalady moesten we op de Periyar-Rivier. Dat gebeurt via één brug wat blijkbaar elke dag een Roadblock is. We hebben er 20 minuten overgedaan om over die brug te komen. Maar uiteindelijk kwamen we er toch. Toen we aankwamen liep er voor onze auto een olifant met zo'n stellage waar vier mensen op zaten. Dat wilden de kinderen ook wel. We moesten nog even de tickets halen. het was 2 rupees voor een volwassenen en 1 rupees voor iemand tussen 5 en 14 jaar. Daarnaast nog 25 rupees voor de fotocamera en 100 rupees voor de Video. De olifant-tocht ging niet door want die liep pas om 3:00pm weer en dan waren wij weer weg. We hebben de olifanten gezien, 4 grote en 3 kleintjes. De kinderen vermaakten zich in de speeltuin terwijl Lil en Jeroen bij de olifanten waren. Op enig moment kwamen er 2 witte auto's met indiase vlaggetjes aangereden. Er stapten militairen uit en daarma 3 personen van een gezin waarvan de vader duidelijk vooraanstaand figuur was. Het bleek een minister van de staat Andrapradesh te zijn. Hadden we toch ook maar even meegemaakt.
Nadat Jeroen en Fleur nog een bakkie Chai hadden gedaan gingen het hele stel naar de mini-zoo. Dat mocht de naam Zoo eigenlijk niet hebben. Een vervallen zooitje van kooien waar apen binnen en buiten zaten, er ergens een kat rondliep en er een krokodil in een betonnen gribus lag. De kinderen vonden het toch wel de moeite om het te zien. Daarna zijn we naar Kaprikade-forrest gedaan. Een plek waar de herten in een min of meer eigen omgeving leven. Deze was nog wel in aanleg, maar zag er keurig uit.
Daarna weer op weg terug naar huis. Jeroen heeft onderweg, voorin, liggen slapen, terwijl de 'vrouwen' achterin zaten.
Thuis aangekomen was er een hoop beweging. Er kwam een vrachtwagen met balen met plastic flessen. Op hetzelfde moment kwam er ook een vrouw, Mary, die een werkneemster is en die flessen begon te wassen. Blijkbaar was er 's morgens een order binnen gekomen van 500 flessen Rose-water en die zouden de volgende dag geleverd moeten worden. Het kwam dus wel goed uit dat de familie Brouwer from Holland daar was. We werden, inclusief Fleur, aan het werk gezet.
Maar eerst moest het toiletpapier-vraagstuk opgelost worden. Waar koop je dat? In lokale shops was het niet verkrijgbaar dus moest er naar een nabij gelegen plaats gegaan worden. Jeroen ging alleen op de scooter op pad. En 2 dorpen verderop en meer dan 10 winkels bezocht te hebben had hij weer een voorraadje papier. Wat een opluchting!
Ondertussen waren alle flessen gewassen en werd er Rose-water gemaakt. Men nemen een kraan uit de muur, doet er een doekje als filter om, laat een pan van 20 liter vollopen en gooit er een chemisch goedje in van het merk Hitler & Co.(!!!) wat naar roosjes ruikt. Dan gaat dat water gegoten worden in de flessen. Dit doet eerst Mary, maar als Fleur gezien heeft hoe dat werkt, neemt ze het snel over. Als een fles vol is moet er een dop opgedraaid worden. Op enig moment moet Fleur het werk staken omdat haar handjes helemaal verrimpeld zijn. Niet alleen het water, maar ook dat Hitler-spul zal daar wel aan meegeholpen hebben. Na haar een half uur op rust te zetten, ging ze meehelpen met de etiketten plakken. Tegen 7:30pm was de super-order gereed en kon die morgenvroeg op transport met de Riksja.
Nadat Roos gewassen was, eten had gehad en op bed was gelegd kwam Benny 'even' langs. We moesten nog even de familiedag bespreken voor a.s. zondag. Er zou wat overleg heen en weer geweest zijn en men zou naar de watervallen willen. Tomy en Lissy gingen definitief niet mee omdat de zondagschool toch echt voorging(Lissy geeft daar les) en ook appan en amman zouden niet meegaan, vanwege problemen met de benen. Toch vond iedereen het dat het voor de rest door moest gaan. Jeroen heeft toen voor de zekerheid even Mary, Lelama en Wilson(Mini aan de telefoon). De eerste 2 vonden het prima en zouden tegen 9:00am aanwezig kunnen zijn. Dan zou namelijk de bus vertrekken die we gingen regelen. Mini wilde echter niet naar de watervallen, maar naar een natuurpark Thekkady. Dat ligt 174km hier vandaan en neemt 4-5 uur rijden in beslag(enkele reis). Dat was vopor ons geen optie. Ze zou dat echter al geregeld hebben met Mary en Lelama, maar toen Jeroen zei dat hij ze net aan de telefoon had gehad en daar niets over gezegd was hij dat toch wel vreemd vond. Jeroen moest dat morgen maar even met Mary overleggen. Uiteindelijk nog steeds niets definitief geregeld over de familiedag.
Inmiddels 9:45pm en gaan we maar eens eten. en tegen 11:00pm gaan we naar bed. De laatste nacht bij Tomy en Lissy. Roos wordt pas tegen 6:00am wakker en normaal krijgt ze dan een papfles van ons, maar dit ontaardt in een paniekaanval van jewelste. Dit heeft zo'n 20 minuten geduurd en dan is het ook weer ineens verdwenen. Vreemd!

• 30 December 2011 - 19:18

Hennie En Gina:

Hoi India
    Wat leuk om steeds weer iets van jullie te horen. Wat krijgt Bennie een groot huis. Zo te zien heeft hij goed geboerd. Vinden Fleur en Roos het leuk? vast wel!. Leuke foto's zijn het.
    Geniet er zo veel mogelijk van, je komt er direkt niet weer. We wensen jullie het beste daar voor het nieuwe jaar. Wij hebben onze woning nu definitief verkocht en hebben gisteren de sleutel van de nieuwe woning gekregen. Vandaag aan het verven geweest, er moet nog heel wat gebeuren. Doe iedereen de groeten daar en tot de volgende mail.
    Gr. Hennie en Gina

• 30 December 2011 - 20:36

Marleen:

He Lilly, Jeroen, Fleur en Roos,
    Wat leuk om al jullie verhalen te lezen. Ik krijg echt een idee hoe het daar is, en heb veel bewondering voor jullie hoe jullie je aanpassen en met de kinderen omgaan. Vandaag op het werk oliebollen gegeten, geen spannnend nieuws behalve dat het lekker druk is. Geniet van jullie reis, en nog een hele fijne tijd en alvast een heel gelukkig nieuwjaar!!
    Groetjes,
    Marleen

• 30 December 2011 - 21:01

Maarten En Claudia:

Hoi Jeroen, Lily, Fleur en Roos,

Net hebben we 'even' al jullie verslagen doorgelezen. Maarten had de link per ongeluk weggegooid maar na wat speurwerk hebben we hem toch gevonden.
    We vinden het erg leuk om te lezen hoe het met jullie gaat en wat jullie allemaal meemaken. We blijven jullie vanaf nu dagelijks volgen.

Een samenvatting maken is niet erg moeilijk :-) Het draait allemaal om eten, nog meer eten en het al dan niet slapen.
    Sommige dingen zien we al helemaal voor ons ... zoals de reactie van Fleur op het krijgen van de ketting.
    Andere zaken verbazen ons zoals de zoektochten naar WC-papier en speelgoed. Maar ach ... da's nou net de charme van een land aan de 'andere kant' van de wereld.

We hopen dat jullie nog een hele fijne tijd hebben en een hele leuke, bijzondere en gezellige jaarwisseling mee mogen maken.
    We wensen jullie en ook de familie in India een gezond en fantastisch 2012 toe.

Groetjes,
    Maarten en Claudia

• 31 December 2011 - 10:48

Angelique:

Hoi lieverds, vanuit een regenachtig Assen wensen we jullie een fantastisch 2012 en een knallend uiteinde! Vieren ze het nieuwe jaar in India ook met vuurwerk? Wij gaan zelf liever voor de gelukslampionnen, een stuk veiliger. Nu maar hopen dat het vannacht niet regent, anders gaat die vlieger niet op ;-)
    We zien weer uit naar jullie volgende verslag!
    Liefs, Richard, Angelique, Tygo en Merijn

• 31 December 2011 - 17:30

Ans En Hans:

Jeroen, Lilly, Fleur en Roos
    Bij jullie is het al bijna zover, dus wij wensen jullie allemaal een heel gelukkig, gezond en fijn nieuwjaar.
    Kusjes voor jullie allemaal en een goede jaarwisseling;
    Papa en Mama

• 31 December 2011 - 19:17

Richard En Tineke:

Hoi, hier vanuit een regenachtig Nederland. Temperatuur 12gr en een luchtvochtigheid van zeker 100%. Wij wensen jullie een geweldig 2012. Dat we er allen een prachtig jaar van mogen maken. Hier vieren we oud en nieuw bij opa en oma, en ja de drank is ook aanwezig. Maak er iets moois van en tot over een paar weken!