Dag 10(26-12-11) - Reisverslag uit Angamāli, India van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu Dag 10(26-12-11) - Reisverslag uit Angamāli, India van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu

Dag 10(26-12-11)

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

28 December 2011 | India, Angamāli

Het is 9:15 dat we wakker worden. Lichtelijk geschrokken, want we zouden om 9:30am uit moeten checken. Jeroen maar even snel douchen, broek en blouse aan en bij de receptie wat medelijden opwekken. We hadden respijt tot 10:15am. Dat zou allemaal net lukken. Kinderen gewassen, aangekleed, Jeroen alle overbodige bagage al naar beneden gebracht(inclusief doos van 12 flessen mineraalwater) en om 10:19am stonden we met CreditCard aan de receptie. Alles netjs betaald en ze bestelde nog een riksja voor ons en gingen we op weg naar appan en amman voor breakfast. We waren er nu eens alleen met appan en amman. Geen andere erbij. Dat is ook wel eens verademend. Communicatie is dan wat lastiger omdat ze nauwelijks engels kunnen, maar we redden ons wel. Zo moest Jeroen nog even de telefoon maken en de TV was ook niet in orde met de satelite-decoder. Maar dat regelde hij ook wel even. Na het eten hebben we de Roos in de Buggy geïnstalleerd en de bagage, wat we konden behappen, meegenomen. We zouden namelijk te voet naar Tomy en Lissy gaan. Zo'n 15 minuten lopen. Eén tas zouden we later op gaan halen.
Toen we bij Lissy aankwamen(Tomy was aan het werk) vroegen ze zich af of we Lybia nog hadden gezien. Dat was niet het geval. Nu zijn er 2 wegen die naar het huis leiden!! Lybia stond dus bij de andere. Ze kwam na een kwartier later helemaal gedesillusioneerd aan omdat ze ons niet heeft zien aankomen. Ze rende meteen huilend naar haar kamer. Lil heeft haar maar even getroost en dat het wel goed was zo.
Roos kon haar eten nuttigen en meteen naar bed. Daarna eten wij. Ook Lilly is behoorlijk vermoeid en gaat even op de bank liggen. Jeroen kan dan mooi even die ene tas ophalen. Bij appan en amman aangekomen is alles dicht en geen enkele beweging. Tot het moment dat Appan ergens vanuit het veld aangelopen komt. Vanwege zijn slechte zicht ziet hij niet wie er is maar als Jeroen 'appan' roep begint hij te lachen en komt hij tegemoet. Op dat moment komt ook amman te voorschijn. Die lag te slapen. Ze had last van haar been. Jeroen probeerde zo goed mogelijk duidelijk te maken dat hij alleen de tas kwam halen en geen eten, thee of andere zasken nodig had. Met veel tegenzin stemde ze daar toch mee in. Hij kon zijn weg terug naar Tomy's huis beginnen. Onderweg stopte hij nog even bij een kozijnenmaker die daar nog kozijnen opmaat maken met een handzaag. Ook nog maar even de slacht van een kip wat nader bestudeerd. Je weet nooit of het nog ooit van pas komt! De maag is namelijk ook te eten, maar dat moet je dan wel goed schoonmaken!!!
Op de terugweg kwamen Fleur, Lybia en Lydia Jeroen tegemoet gelopen. Zij moesten met rijst naar de molenaar om daar poeder van te laten maken. De rijstepoeder wordt weer gebruikt voor de appam(een soort pannenkoek). Dat zal morgen dan wel op ontbijt staan.
Inmiddels was Tomy gearriveerd. Het was zo rond thee-tijd en kon iedereen weer aan tafel zitten om van alles te snoepen. Er zijn daar nog wat zaken besproken en is er een plan gemaakt om naar een dierentuin of een plek te gaan waar olifanten te zien zijn. Dit zou woensdag kunnen. Misschien was het ook wel leuk om de andere neven en nichten mee te nemen, ze hadden toch vakantie. Omdat er toch nog was bij Mini opgehaald moest worden konden we dat mooi vragen. Maar Mini, Wilson en de kinderen moesten naar een doop en ze vroegen of we dan met hun mee wilde. Ach, dan wijzigen we toch gewoon de plannen. Zo gaat het hier continu. We gaan nu bekijken of we zondag a.s. met de gehele familie in een private bus naar Wanderla(pretpark) kunnen gaan. Dit is in de buurt van Cochin(Kochi) en van te voren dan nog even langs de olifanten. Of dit plan tot uitwerking zal komen zal de komende dagen gaan blijken!
's Avonds is Jeroen nog even met de scooter naar appan en amman gegaan om wat brood op te halen voor de volgende dag. Er werd toen ook meteen onderhandeld over het programma van morgen. we zouden om 11:00am bij amman thee drinken(appan was naar de shop) en 's middags tegen 4:00pm nog een keer thee als appan er wel was.
Omdat dit de eerste nacht bij Tomy wordt moest er weer geprepareerd worden. Zo moest de klamboe weer opgetuigd worden en de tenten van de kinderen weer geinstalleerd. Fleur wilde bij Lydia en Lybia op de kamer slapen. Dus daar werd de tent neer gezet. Roos zou gewoon binj ons slapen. Na het eten is iedereen weer op bed gegaan. Tomy vertelde nog even tussen neus en lippen dat 's morgens om 5:15am de kerkklok ging luiden. Dat zou die ook nog om 5:30, 5:45, 6:00 en 6:15 doen. Nou, daar zouden we wel doen heen slapen. Dus wij op bed. Met z'n tweeën op een bed van 130cm breed!! en wat benauwd en dus gewoon stilliggen en niet bewegen. Jeroen had wat problemen met de slaap te vatten, maar ergens tegen 12:00am toch gelukt. Om 1:30am begon het weer met Roos. Gelukkig was water de oplossing en kon ze weer verder slapen. Het zal zo ergens tegen 5:15am geweest zijn, toen me er toch een kabaal kwam. Dier kerkklokken van die kerk hier een paar meter vandaan was nog daarentoe, maar dan dien muziek. Die was hard, ongelooflijk, alsof God een slecht gehoor had. Toch, op een vreemde manier, zijn we daar weer doorheen geslapen.

• 27 December 2011 - 16:37

Ans Brouwer:

Lieve kinderen, zo te lezen hebben jullie een heel bijzonder Kerstfeest gehad. Fleur en Roos zien er op de foto's ook goed uit, dus geen ziektes meer? Is je keel weer beter Jeroen?
    Wij hebben de Kerst ook weer achter de rug; heel gezellig, al hebben we wel aan jullie gedacht natuurlijk. Nu op naar Nieuwjaar.
    Fijne tijd weer en we hebben weer contact.
    Liefs mama