Dag 24 vrijdag 11 augustus 2023 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu Dag 24 vrijdag 11 augustus 2023 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu

Dag 24 vrijdag 11 augustus 2023

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

11 Augustus 2023 | Vietnam, Hanoi

Gisteravond goed aangekomen in Hanoi en na nog even een verlaat diner zijn we gaan slapen.

Vanmorgen dus prima wakker geworden. Jeroen en Lil willen nog wat highlights van Hanoi zien, de meiden vooral gefixeerd op het kopen van Jordans en New Balances. Daar kijken ze al heel de vakantie, sinds Ho Chi Minh city, naar uit.

We beginnen ons tocht richting de tempel van de Literatuur. De universiteit in Hanoi sinds 1070 in het teken van Confucius.

We moeten nog wel even een breakfast scoren. Lil heeft geen honger. Jeroen en de kids gaan voor een broodje met worst. We zien deze al 3,5 week liggen en nu voor het eerst worden ze door ons gegeten. Het zijn wat sompige broodjes, maar het smaakt wel.

Inmiddels begint het te regenen. Poncho aan en weg vervolgen. Het is even droog, poncho uit. We zijn bijna bij de tempel en besluiten om nog even koffie, thee en latte te bestellen.

Na het drinken lopen we naar de tempel. Nu begint het echt te regenen. We hebben de hele vakantie ontzettend veel geluk gehad met de regen in het regenseizoen, maar nu komt het er echt uit. We kopen de kaartjes en schuilen een half uur bij de ingang. Nadat het even mindert, gaan we naar binnen, naar de volgende overkapping. Dan breekt het echt los. Donderbuien, bliksem en grote druppels. De binnenplaats staat in no time onder water. Kinderen, niet de onze, gaan er in spelen en zwemmen. Ondertussen lezen wij ons verder in in de geschiedenis van deze tempel, die ook op een briefje van 100.000 dong staat.

Na ongeveer weer een uur wachten begint het op te klaren. We vervolgen onze sessie door de tempel, die er werkelijk heel mooi bij ligt en heel veel historie ademt.

Na de tempel willen we even kijken bij de Trainstreet. Dit is een smal straatje in Hanoi waar de trein doorheen komt. Op het moment dat we er zijn is er geen trein. We plannen daarom morgen een nieuw tijdstip. Op internet staat 11:20!!

De dames worden onrustig. Ze hebben nog geen schoenenzaak gezien. We beloven dat het wel goed gaat komen.

We nemen de lunch bij een indiaas restaurant. Lil had weer niet heel veel honger, dus nam ze een garlic Naan met Raitha. De Naan was echter net zo groot als de tafel!!

Volgende doel was om kaartjes te kopen voor het Thang Long Waterpuppet Theatre. Een van de oudste kunstvorm in Vietnam. Je kunt via internet kaartjes kopen, maar gewoon bij het theater is het voor de helft. Nederlands als we zijn doen we dat dus. We komen toevallig om 17:15 aan en laat er net een voorstelling beginnen en nog net 4 kaartjes over zijn. Niet bij elkaar, maar 2 bij 2. Dat is geen probleem. Lil gaat met Roos ergens in het midden eb Jeroen met Fleur op de achterste rij. Dit zijn prima plekken voor ons.

De voorstelling begint met een solo op een een-snarig instrument. Zowel Fleur als Jeroen zijn daardoor betoverd. Dan begint het poppenspel. Er komen vuurspuwende draken, boeren, koningen en kikkers in voor. Van het verhaal snappen we geen jota, maar dat het mooi en knap is snappen we wel.

Na deze voorstelling lopen we Old Quarter in. We worden overstelpt door schoenenwinkels. De kinderen zijn in Heaven. Na de juiste schoenen te hebben gevonden en nog wat van de prijs afgedongen te hebben, struinen we verder door Old Quarter waar alle restaurants op straat zijn gevestigd. Lil kijkt even bij New Day Restaurant en vraagt de prijs voor BBQ. We geven aan later terug te komen. Het restaurant is enorm druk en staat ook beschreven in de Lonely Planet.

Na nog wat inkopen gedaan te hebben en de meiden niet uitgepraat raken over de schoenen, lopen we richting de BBQ.

De tafels zitten vol, maar er wordt snel weer een plek voor ons gecreëerd. We krijgen wen bord met daarop een berg vlees en groente. Op de BBQ wordt olie en boter uitgesmeerd en na 6 minuten bakken gaan we heerlijk eten.

De wijk waar zich dit afspeelt is afgezet zodat de scooters beperkt zijn. Buiten de hekken is het dan ook weer een drukte van jewelste. Na nog een ice-coffee en ijsjes lopen we terug naar het hotel om de laatste nacht in Vietnam door te brengen