Dag 23 donderdag 10 augustus 2023 - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu Dag 23 donderdag 10 augustus 2023 - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu

Dag 23 donderdag 10 augustus 2023

Door: Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

10 Augustus 2023 | Vietnam, Sa Pá

Tegen 7:00 worden we vanzelf allemaal een beetje wakker. We pakken de Lonely Planet en Booking.com erbij en gaan even de voorbereidingen treffen voor Hanoi waar we vanmiddag om 15:00 met de bus naar toe gaan. Hotel is geboekt en we gaan douchen en aankleden.

Lil heeft nog een klein programmaatje bedacht om de dag door te komen totdat de bus vertrekt. Zoals gezegd is het ontbijt beperkt hier en slaan de dames de thee over en Lil laat het broodje ook maar voor wat het is. Ze halen wel even thee als we onderweg gaan. We hebben een prima tentje gevonden waar Jeroen gisteren ook voor het eerst de Egg-coffee geproefd heeft, Het is ook meteen de laatste keer. Veel te zoet en te machtig.

We gaan onderweg naar de kabelbaan. Er is een kabelbaan naar Fansipan(de hoogste berg van IndoChina met 3.143 meter). De kabelbaan is dan ook de langste 3 kabel-kabelbaan van de wereld en die ook nog eens de grootste hoogte-winst heeft van de wereld. We besluiten de route van 40 minuten daar naar toe te lopen. Het gaat ook af en toe regenen, dus poncho aan en poncho uit!! Ondertussen wordt Jeroen ge-appt dat de bus van 15:00 waarschijnlijk een forse vertraging heeft omdat die nog niet in Sapa is. Ze kunnen ons omboeken naar een bus van 14:00(met aankomst 20:00 in Hanoi). Dat lijkt ons prima.

Bij de kabelbaan aangekomen worden de kaartjes gekocht en beginnen we aan de 15 minuten durende tocht. Ondanks de regen en bewolking is het een waanzinnig gezicht om op zo’n hoogte boven de rijstvelden en begroeiing te hangen. Al die verschillende kleuren groen, het is echt niet voor te stellen hoe mooi dat lijkt. Boven aangekomen begint de voettocht over de vele treden naar boven om de laatste kilometer te overbruggen. We komen langs tempels, Boeddha’s, diverse beelden en nog veel meer. Fleur blijft wat achter met haar haperende knie en Lil neemt nog een extra pufje. Ondertussen zit Jeroen wel op het klokje te kijken, want het is nog een stuk heen, en zeker nog een stuk terug. En 14:00 komt rap dichterbij.

Roos en Jeroen zetten de pas erin en komen uiteindelijk op de summit aan. Na het maken van de selfie wordt de terugweg ingezet. Lil is net gestrand onder de summit! We lopen terug en pikken Fleur onderweg ergens weer op en gaan terug naar de kabelbaan. We hebben een rustige dag uitgezocht dus het loopt allemaal vlotjes door. Om 13:05 zijn we terug bij het basisstation van de kabelbaan. Ipv teruglopen was er ook een Funiculare naar beneden. Gezien de tijd hebben we die maar genomen en zodoende zijn we om 13:30 beneden en kunnen we naar onze Homestay lopen.

Inmiddels begint de bus-company al herhaaldelijk te appen waar we zijn en of we het redden. Jeroen geeft aan een Grab te bestellen. De Bus-company reageert meteen dat er in Sapa bijna geen Grab te pakken is. Dan pakken we wel de taxi. De koffers worden snel gepakt de laatste wc-ronde is gedaan en Roos rent naar buiten voor het vervoer. Er rijden van die grote electrische golfkarretjes door Sapa heen, die wij altijd bestempelde als karretjes voor luie toeristen. Roos ruikt haar kans en spreekt meteen zo’n chauffeur. Voor 50.000 dong wil ie ons wel wegbrengen. We zijn op tijd, Lil en Roos rennen nog even een winkel in voor wat snacks en dan is het weer relaxen in de bus. Dit keer zelfs massage-opties in je stoel.

Het blijkt dat we met z’n vieren en nog één andere gast in de hele bus zitten.

Als we net wegrijden krijgt Jeroen via Booking.com een berichtje van de Homestay waar we net zijn geweest. Het berichtje meldt dat we het fles olie van Mary May zijn vergeten en of we het nog op komen halen. Gisteren heeft Roos die olie op haar knie gekregen en daar was ze zo van onder de indruk dat ze ook zo’n flesje wilde. We hebben Mary May toen geld gegeven en zij zou zorgen dat in de ochtend die olie bij de Homestay werd afgegeven. Dat is netjes rond de klok van 10 uur gebeurd. Omdat we de bus een uur eerder hadden we redelijk wat haast hadden hebben we de eigenaar van de homestay ook niet meer getroffen. Het flesje is helaas dus niet meegekomen!!

Na wat pits-stops komen we aan in Hanoi.