Dag 4 zaterdag 22 juli 2023 - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu Dag 4 zaterdag 22 juli 2023 - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu

Dag 4 zaterdag 22 juli 2023

Door: Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

22 Juli 2023 | Vietnam, Can Tho

We werden tegen 9:00 wakker. Het was aankleden, koffers weer pakken en de volgende reis voor de boeg.

Eerste opdracht was een taxi naar busstation Ben Xe Mien Tay nemen. Tuan had ons een GRAB-taxi aangeraden(zeg maar de Uber van Vietnam). We hadden natuurlijk geen idee hoe dit te regelen. Maar laat dat maar aan Lilly over. Ze stapte de Starbucks binnen en trof daar Candy, een goed engels sprekende Vietnamese. Ze regelde meteen voor ons een taxi en binnen 3 minuten stond er één voor de deur.

Spullen in de taxi en rijden maar. De chauffeur baande zich in alle rust en beheerst door alle motoren en scooters in het verkeer. We hebben op onze eerdere reizen al veel meegemaakt, maar zoveel brommers als hier is niet voor te stellen.(2 op de 3 mensen heeft hier een scooter). Na 30 minuten waren we op het busstation en de chauffeur zette ons werkelijk tot voor het loket van Futa Bus. Wat een service!

Bij het loket aangekomen 4 kaartjes besteld en we konden met de bus over 10 minuten al mee. Lil op dat moment meteen maar wat ontbijt gehaald en beladen met 2 Ice Teas en Ice koffie(hot is blijkbaar niet heel gebruikelijk hier) zijn we naar de bus gegaan. Tot onze verbazing waren het genummerde ligbed/stoelen. We zijn dus in 4 uur liggend vanuit Saigon naar Can Tho gereisd. Er zijn wel wat gebruiken voordat je de bus in mag, zo moet je je schoenen en of slippers uit doen en in een zakje meenemen. Na 2 uur is er een stop van ongeveer 20 minuten. De buschauffeur zet een paar manden neer met slippers die je aan kunt doen, hebben allemaal dezelfde kleur, wij trokken voor het gemak die van ons zelf maar aan. De Stopplaats was erg schoon met overdekte winkels en goede sanitair. Dit is ook wel het beeld wat wij tot nu toe mee hebben gemaakt. is Tuan ons op stond te wachten.

Wat een ontvangst was dat. Goed engels sprekend en een en al gastvrijheid, waarbij alles geregeld kon worden. Zo gaan ze iedere ochtend om 5:30 naar de Floating markets en koopt hij met de gasten het eten voor die dag. Omdat wij er vanmorgen nog niet waren hebben de gasten van vandaag maar iets voor ons bedacht. We zijn benieuwd wat we vanavond te eten krijgen. Morgen mogen we ons eigen eten uitkiezen. Bij aankomst bij zijn Homestay, midden in de Mekong Delta, precies in het midden van de 2 grootste floating Markets van Vietnam troffen we een heerlijke plek. 5 kamers, maximaal 10 gasten en een zout-water-zwembad in het midden, wat een idyllische omgeving. Naast ons gezin zijn er nog een nederlands stel(Tom, hoogleraar strafrecht in Amsterdam en ooit gewerkt met Inez Weski, en Ronnie, lerares Jena school) en 2 spanjaarden.

We hebben ons geïnstalleerd en hebben meteen een duik in het zoutwater zwembad genomen. Zout, omdat dat beter is dan chloor en het houdt de kikkers uit het zwembad. Fleur en Jeroen hadden dat na een tijdje wel gezien. Roos bleef echter wel 1,5 uur erin, tot dat ze helemaal verschrompeld was. Tuan gaf aan dat hij om 18:45 aan tafel wilde. We hebben al gemerkt dat vietnamezen van de tijd en afspraak zijn. Dat is voor Fleur, Roos en Jeroen een verademing;-). We hadden daarom nog een half uurtje om even langs de watertjes te fietsen. We konden de fietsen gebruiken die hij had staan, maar moesten er wel rekening mee houden dat het snel donker werd en dat verlichting op de fietsen geen standaarduitrusting is. Maar zo druk was het niet dus dat hebben we prima doorstaan.

Na snel omkleden, werden we aan tafel verwacht. De Mojito stond op ons te wachten en de tafel stond vol gedekt met verschillende items. Van beef, duck, kip, vis en zelfs rat(die natuurlijk alleen Jeroen weer probeerde). Ook diverse groentes waren er zoals Morning Glory(soort spinazie), Courgette-bloemen in deeg, Dragon-beans(komkommer-achtig). Als toetje kregen we Banana-pancake met chocola en een ijscakeje met daarin Dorian(dat noemen ze hier de King of Fruits) die heel sterk ruikt(vinden wij niet altijd even lekker ruiken, maar hier zijn ze er gek op). En als klap op de vuurpijl Happy-water(Rijst Whisky die Tuan volgens mij zelf heeft gemaakt). Het was lang geleden dat ik zulke sterke drank op had, maar smaakte prima.

Nu we toch met z'n allen zo gezellig aan tafel zaten werd er een grote zwarte kist bij de tafel gereden met daaraan een stekkersnoer en 2 microfoons. Ja ja, we gingen ouderwets Karaoken!! Ook Jeroen en Roos moesten er natuurlijk aan geloven en na Guus Meeuwis met 'Brabant' als aftrap volgde er nog vele andere hits. Helaas zijn hier wel beelden van[e-1f600]. Het bleef nog lang heel onrustig in Can Tho!!

Nee, dat viel wel mee, want de volgende morgen zouden we om 5:30 met de boot naar de Floating Market gaan. Dus om 22:00 lagen we er weer in.

• 23 Juli 2023 - 07:21

Gina Klap :

Wat verschrikkelijk leuk allemaal. En die brommetjes, in Saigon met valhelm maar buiten de grote steden soms ook nog zonder. Wat een crime om over te steken. Geniet er maar van.

• 23 Juli 2023 - 08:56

Hans En Ans Brouwer:

Hans en Ans Brouwer:

Wat een fantastisch verslag. Fijn te horen dat het goed gaat. Geniet ervan! Liefs voor jullie allemaal!![e-1f60d]

• 23 Juli 2023 - 17:19

Bennekom:

Ziet er mooi uit. Ben benieuwd naar de jungle foto's!

Een fijne en veilige reis gewenst!

• 23 Juli 2023 - 20:03

Rob En Nancy Gillis :

Leuk om jullie verhalen te lezen!

Wat hebben jullie al veel gezien in korte tijd.

Nog heel veel plezier en gedraag jullie een beetje[e-1f609]

Gr van ons[e-1f970]