Dag 9 - Reisverslag uit Angamāli, India van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Angamāli, India van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu

Dag 9

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

27 Juli 2017 | India, Angamāli

Normaal komt Fleur al redelijk vroeg naar onze kamer, maar vandaag niet. Jeroen gaat bij haar kijken en ze is enorm warm en voelt zich niet lekker. Ze heeft koorts. Het plan van vandaag wordt dan ook gecanceld. Ondertussen wordt Naina vandaag weer omgetoverd tot danseres, want er is een feest op school met een danswedstrijd. Volgens ons zijn ze wel 2 uur met wit maken, poederen en opmaken bezig geweest. Jincy gaat ook mee de gehele dag en we moesten dan ook iets voor onszelf regelen voor de lunch. Daarom zijn we maar richting Lissy gelopen. Daar werd weer hard gewerkt en waren de 1500 flessen Rose Water van gisteren inmiddels ingepakt en kwam de Riksja om ze weg te brengen. Waar de zakken nogal zwaar zijn werd de hulp van Jeroen op prijs gesteld. Waar er 2 mensen voor nodig zijn, pakte Jeroen ze in zijn eentje op. Wat natuurlijk weer voor de nodige hilariteit zorgde. Ondertussen lag Fleur uitgeblust op de bank.
De lunch was weer prima verzorgd met heel veel items, waarbij voor ons ook weer nieuwe gerechten zaten zoals ananas-curry en gember-chutney. Na de lunch werd er weer gewerkt. Dit bestond uit het uit elkaar slaan van palmsuiker(zwaar en plakkerig werkje) en maken van medicijnballen. Ook hier heeft iedereen weer aan meegewerkt. Als beloning mochten de kids op de scooter met Jeroen mee. Toen we onderweg waren begon het te regenen en gingen we even schuilen onder een toegangspoort van een enorm huis. De man des huizes zat met zijn krantje op de veranda en kwam een praatje maken. Toen we vertelden dat we uit Holland kwamen, zei hij dat hij Rotterdam en Amsterdam kende. Het bleek dat hij een electricien op een US-vrachtschip is en regelmatig de route naar Amsterdam en Rotterdam vaart. Aan zijn huis te zien was dat een prima betaalde job.
Na terugkomst met de scooter moet er weer op pad gegaan worden. Voor het avondeten staat de kip op het programma. Deze kip moet wel even gehaald worden en ligt niet bij een supermarkt in het koelvak. Nee, die wordt vers bij de poelier gekocht. Het slachten doet Tomy inmiddels niet meer zelf, maar laten ze aan de poelier over. Die heeft in no-time 5 kippen ontveld, schoongemaakt en in hapklare brokken gehakt. Waar de kinderen altijd met hun neus boven op staan, lieten ze dit tafereel maar aan zich voorbij gaan.
Op de terugweg nog even langs de bakker voor wat versnaperingen bij de thee.
Ondertussen was de één van de twee mixers kapot gegaan die ze voor de bereiding van de medicijnen gebruiken. Deze moet gerepareerd worden en daarvoor dienen we weer naar Angamaly te gaan. Dus Tomy en Jeroen weer op de scooter. Nadat we de mixer afgegeven hadden, wilde Jeroen ook op zoek gaan naar een SIM-kaart of dongel. Daarop hebben we ons gemeld bij de zaak waar Tomy eerder met zijn telefoon was geweest. De MB’s gaan uiteindelijk toch nog wel hard, ook zonder exceptioneel gebruik van foto’s of video, waardoor de kosten voor de bank voor het gevoel boven de Fair-Use zouden uit kunnen komen. Dit kost toch ca EUR 50,= per 100MB. Nu zouden we een SIM-kaart(4G) kunnen kopen voor EUR 4,= met 1 GB per dag en 28 dagen lang. Uiteindelijk hebben we een aanbieding en provider uitgekozen, blijkt dat Jeroen als buitenlander helemaal geen SIM mag kopen. Jeroen trolk toen meteen zijn OCI-card, maar ook dat was niet toegestaan. In India worden alle SIM-kaarten gekoppeld aan het Indiase ID-nummer met vingerafdruk-controle. Het was dan ook prettig dat Tomy erbij was, want we hebben nu zijn gegevens gebruikt zodat wij de SIM kunnen gebruiken. Dit alles heeft nog wel een hele tijd in beslag genomen, waardoor het alweer later was dan gepland. Daarom snel terug, met op de terugreis nog even tapioca en medicijnen voor Appan halen. Na deze bij hem afgeleverd te hebben zijn we naar huis gegaan en stond het eten alweer klaar. Fleur hoefde echter nog steeds niet te eten. Deze dag heeft ze alleen wat thee en water op.
Nadat we weer bij Benny waren hebben we Fleur nog getemperatuurd en was de koorts wel gezakt. Wellicht dat het de volgende dag alweer beter was.
Waar we elke keer zeggen dat we bijtijds naar bed willen gaan, is het ook vanavond weer pas 00:00 voordat we erin liggen.

• 28 Juli 2017 - 14:36

Martijn:

Hallo Jeroen, Lilly en de kids, Leuk om verslag te lezen. Toch wel een andere wereld. Ik heb Jens en Beau de kip laten zien. Daar waar wij de kip kant en klaar kopen in de supermarket wordt het india toch even "supervers"geslacht. Dat vinden ze toch een beetje vreemd. Hoop dat het beter gaat met Fleur. Geniet van de trip. Ik zal de verhalen wel lezen. Groet, Martijn.

• 28 Juli 2017 - 14:48

Angelique:

Ha lieverds! Heerlijke verhalen om te lezen. Ik hoop dat je rug snel beter voelt Jeroen en dat Fleur ook weer snel opknapt. Ik ben druk bezig met wassen, opruimen en inpakken, terwijl Ries zijn laatste werkdag heeft en Merijn vanavond weer terugkomt van Summercamp. We blijven jullie volgen! X, A

• 28 Juli 2017 - 18:26

Gina Klap:

Het is heerlijk om dit te lezen. Veel herinneringen komen weer boven. Wat een mooie huizen hebben ze tegenwoordig. Het gaat ze goed. Hoe gaat het met appan en amma?? Worden ze erg oud en hoe gaat het met amma nu??? hoe goed kan appan nog zien. Anders horen we dit wel als jullie terug zijn

• 29 Juli 2017 - 20:33

Ans:

Zo te lezen hebben jullie een fantastische tijd. Leuk om zoveel over de Indiase familie te lezen. Hoop dat Fleur weer snel opknapt en dat Jeroen zijn rug beter wordt. Waren hier nog even benieuwd hoe je een matras op de scooter vervoert?!