Dag 14 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu Dag 14 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu

Dag 14

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

01 Augustus 2017 | Sri Lanka, Kandy

Deze ochtend worden we heerlijk wakker, echter wel pas tegen 9:45.En het ontbijt was natuurlijk weer tot 10:00. Dus wij weer snel aangekleed en naar beneden. Beneden aangekomen zijn alle tafels leeg. Nee he, toch niet te laat? Maar nee hoor, tafeltje werd netjes ingedekt en we konden kiezen uit een continentaal of Sri Lanka ontbijt. Dat werd 3 keer continentaal voor de meisjes en 1 keer Sri Lanka voor Jeroen. De meiden kregen fruit en de kids vonden met name de yoghurts heerlijk. Na die van henzelf, Lilly en Jeroen opgegeten te hebben kregen ze nog een portie van het hotel. Wat een feest. De service was echt geweldig. We hoefden pas tegen 14:00 met de taxi naar het station van Colombo om de trein van 15:35 te pakken en we hadden alle tijd. We mochten de kamer dan ook behouden totdat we weggingen en Roos had blijkbaar ondertussen nog een thee met melk gevraagd en die kreeg ze ook. ’s Middags hebben we in een mall nog even wat eten voor onderweg in de trein gekocht en om 14:00 zijn we met de taxi afgezet bij het station. We waren wat vroeger zodat Lil ook nog wat fruit en Hoppers kon kopen. Fleur en Jeroen bleven bij het station wachten met de koffers, terwijl Lil met Roos op pad ging. Dit duurde toch wat langer dan verwacht, maar uiteindelijk kwam alles op tijd goed.
In het station mochten we via perron 2 onze trein betreden. De gereserveerde stoelen, 2e klasse, waren prima en de tocht van 2,5 uur naar Kandy kon beginnen. Tegen 18:15 waren we in Kandy en gingen we gelijk naar het loket om een treinkaartje te kopen voor 3 augustus naar Ella. Helaas, dat was niet mogelijk omdat reserveren alleen een maand vooruit kan. Alternatief was om op de dag zelf een uur van tevoren aanwezig te zijn en dan kaartjes voor de dag zelf te kopen. So be it.
We gingen maar weer eens voor de verandering onderhandelen met een taxidriver om ons naar Imaaya Residence Guesthouse te laten brengen. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de eerste aanblik niet heel erg uitnodigend was. Maar we mochten een trapje lager naar onze kamer en toen kwamen we in een heel andere omgeving, met een mooi uitzicht over Kandy. Onze gastheer was een prima vent. Toen we vroegen naar zijn naam, bleek dat hij elf namen had(hij bleef maar ratelen) en afstamde van een Koning. Dat was natuurlijk voor de kinderen een ‘sprookje’. Verder was ons tijdens de taxirit al veel verteld over het festival, dat 10 dagen duurt en vandaag de 3e dag beleefde. Dit is de Perahera. Een processie van 3 uur met Kandy dansers en heel veel olifanten. Dit allemaal ter ere van Boeddha en 4 goden die vereerd worden. Het is een feest voor Boedisten en Hindoes. In de processie wordt de tand van Boeddha door een olifant rondgedragen. Deze tand ligt in de Temple of the Tooth vroeger werd hij er echt uitgehaald, maar nu niet meer. De tand is een overblijfsel van de crematie van Boeddha en de resten zijn over 8 koninkrijken verdeeld waarbij Sri Lanka de rechter en linker tand hebben gekregen. Blijkbaar ligt de rechter tand in Kandy. De kinderen kijken uit naar de optocht in de avond.
We gaan nog even wat eten bij een tent die wordt aanbevolen en waar alleen maar toeristen zitten en bij ons schuiven nog 3 mensen aan. Dit zijn een moeder en haar 2 oudere kinderen. De vader is niet meegegaan, want die zat liever met een boekje onder een boom in Frankrijk. Kun je het je voorstellen?
Na het eten klimmen we de heuvel weer op naar het guesthuis, waarbij Fleur op de proef wordt gesteld als we in het donker verschillende honden tegenkomen. Ze zit dan ook geregeld in de nek van Jeroen. Uiteindelijk komen we veilig in de kamer en na een lekker douche liggen de kids op bed en gaat Jeroen nog even lezen.