Dag 28(13-1-12) - Reisverslag uit Malé, Malediven van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu Dag 28(13-1-12) - Reisverslag uit Malé, Malediven van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu

Dag 28(13-1-12)

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

17 Januari 2012 | Malediven, Malé

Om 6:45am heeft Jeroen eten aan Roos gegeven en is er maar meteen uitgegaan. Heel even gesnorkeld en toen met laptop en e-reader naar de bar, voor een lekkere bak koffie en de laatste verslagen en foto's op de site bij te werken. Tegen 8:30am weer terug naar de kamer waar Lil inmiddels al wakker was, maar de kinderen nog in ruste. Bij het wakker worden blijft Fleur wat klagen over buikpijn en heeft ze ook diarree. Gisteravond had ze alleen witte rijst en wat thee op. Deze morgen zou het ook bij een cracker en thee blijven.
Na het ontbijt even terug naar de kamer om de strandspullen te verzamelen en op de weg naar de Lagune te gaan. Daar was het inmiddels heel druk geworden. iedere parasol en schaduw waren in beslag genomen door wat 'oudere' amerikanen. Lil sprak al over de film 'Cocoon'. Het bleek om een cruise te gaan van amerikanen die in Kaapstad waren opgestapt en via de Maldives naar Cochin gaan en uiteindelijk moeten uitkomen in Singapore. We zijn met de familie in een klein stukje schaduw van de amerikanen gaan liggen en hebben de kinderen voorzien van zwembandjes en -ringen en schepjes en emmertjes. Fleur en Roos wilde toch liever blijven spelen met zand. Hierop is Jeroen weer gaan snorkelen. Hij is uiteindelijk een uur weggebleven en heeft door heel ondiep water gesnorkeld. Uiteindelijk dan ook niet zoveel gezien.
Op het strand hadden Lil en de kinderenveel bekijks en aanspraak met de amerikanen. Fleur begon zelfs Jingle Bells te zingen. Uiteindelijk zijn we toch nog met de kinderen wezen zwemmen. De schaduw achter de amerikanen was inmiddels weer ingenomen door de zon. We zijn toen uitgeweken naar de achterkant van het strand waar wat natuurlijke schaduw van palmen was. Het was alleen wel wat naast een douche. Als er dan iemand stond te douchen, kwam er wat miezer over Jeroen heen. Die zat namelijk het dichtsbij.
Toen zijn we gaan lunchen. Fleur bleef het bij een cracker en thee houden, maar de rest ging weer gretig langs het buffet.
Toen Roos op bed lag zijn Lil en Fleur gana zwemmen in het baaitje bij onze kamer. Fleur heeft zelfs geprobeerd te snorkelen. Dasat heeft nog wel wat oefening en een betere bril nodig. Ondertussen zagen we net buiten onze baai 2 white tip haaien zwemmen en op jacht gaan. We hebben dit zo goed mogelijk proberen te filmen, maar dat moeten we thuis nog maar even checken. Jeroen ging op weg naar zijn 50e duik.
Het weer begon wat te betrekken. Bewolking kwam in en het begon zelfs even te regenen. De wind nam toe en daarmee ook de golfslag. De boot was dit keer wat voller. 2 instructeurs, 2 cursisten en 3 duikers. Eenmaal op zee ging de boot op en neer van jewelste. Er kwam inmiddels zoveel water binnen dat we al nat waren voordat we in het water lagen. Wadjee gaf even een briefing over Kani Beyru en na een check doken we overboord en daalden we af naar 18 meter. Jeroen ging even wat verder en zat op een gegeven moment op 24,8 meter maar werd toen meteen teruggefloten door Wadjee. Dit keer zwommen met het rif aan onze linkerschouder en de deep blue sea aan de rechterschouder. Uiteindelijk heeft deze duik ons een ontmoeting meg een White Tip haai opgeleverd. Deze zwom dor een school sardines en konden we redelijk dicht benaderen. De grootte laat zich altijd moeilijk schatten maar we denken met z´n allen zo´n 1,5 tot 2 meter. We hebben hier een 10 minuten naar ´hangen´ kijken. De opwinding die dit met zich meebrengt zorgt ook altijd voor een hoger luchtverbruik. Jeff was er dus al sneller doorheen en is op een gegeven moment, onder begeleiding van Wadjee naar boven gebracht. Jeroen is toen nog wat blijven rondzwemmen om na 61 minuten boven te komen. We gingen toen met de boot de 2 cursisten ophalen en die kwamen heel enthousiast boven en riepen ´hebben jullie ook die Manta gezien´. Nee, die hadden wij dus NIET gezien. We waren wel blij met onze haai.
Jeroen was pas tegen 5:00pm terug en Lil en de kinderen kwamen alweer terug van de drank en snack. Jeroen heeft toen nog gauw even een BitterLemon en een snackje gepakt en ging toen terug naar de baai. Daar was het toch niet echt lekker om met de kinderen te gaan zwemmen, vanwege de wind. We zijn daarom maar even gaan wandelen, om daarna te gaan douchen en alvast wat dingen in te pakken voor het vertrek van morgen. Er lag namelijk een brief in de kamer dat om 9:30am de koffers opgehaald werden, de boot om 10:00am vertrok naar het vliegveld en dat we de rekeningen deze avond nog moesten voldoen.
Na het douchen zijn we voor onze laatste avondmaal weer naar het restaurant getogen en daar had Yinaz een heel kunstig vogeltje van palmblad gevouwen. Dat vogeltje gaat nu overal mee naar toe. Na weer heerlijk gegeten te hebben gaan we terug naar de kamer om de spullen te pakken en klaar te zetten voor morgen.