Dag 26(11-1-12) - Reisverslag uit Malé, Malediven van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu Dag 26(11-1-12) - Reisverslag uit Malé, Malediven van Jeroen, Lilly, Fleur en Roos Brouwer - WaarBenJij.nu

Dag 26(11-1-12)

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Lilly, Fleur en Roos

12 Januari 2012 | Malediven, Malé

7:00am Jeroen eruit. De rest ligt nog in volledige rust. Hij gaat even naar de bar om koffie te drinken en aan het verslag te werken. De familie zal toch pas tegen 8:30am-8:45am ontwaken. Het is dan heel rustig en het terras is voor hem alleen. Ondertussen wordt het eilad schoongeveegd en ontdaan van de blaadjes die gevallen zijn in de nacht. Ja, het moet er weer spik en span uitzien voor de toeristen. Om 8:00am meldt Jeroen zich bij de duikschool. De instructeur van dienst is Jon Nemo(Ja, echt waar). Het is een Zwitser die uitlegt dat Nemo in het latijn 'nobody' betekent, maar in Zwitserland is het verboden om iemand 'nobody' te noemen en daarom is er Jon voorgezet. De bedoeling is om 's middags om 14:30pm de eerste duik te doen. Eigenlijk vindt Nemo dat Jeroen nog maar eerst een duikje in het binnenrif moet doen omdat het alweer 8 jaar geleden is dat de laatste duik was. Jeroen vindt dat geen goed idee en heeft geen zin om weer alleen maar 'oefeningen' te doen. Na het doornemen van het logboek en de 47 voorgaande duiken en overleg met de leiding van de duikschool en de verklaring van Jeroen dat hijk zich comfortabel in het water voelt, wordt er besloten om aan het begin van de duik een paar standaard-oefingen te doen. Dat is 'no problem'. De formulieren worden ingevuld en de uitrusting kan verzameld en gepast worden.
Na het ontbijt gaan we ons klaar maken voor het strand. We pakken vandaag het strandje bij ons huisje. Jeroen verzet de strandstoelen onder een rieten parasol en alle emmertjes, schepjes, vormpjes en zwembandjes worden verzameld. Met z'n vieren wordt het water opgezocht. Het begin gaat toch weer met wat tegenzin, maar uiteindelijk wordt het toch weer leuk gevonden.
Na de lunch gaan we terug naar de kamer. Roos weer op bed en Jeroen verzameld wat dingen voor de duik.
Om 14:00pm komen we bij de duikschool bij elkaar. De duikgids voor de duik is Wadjee en er gaat een duits jong stel mee(Thomas en Franzi). We zijn met z'n drieën en Wadjee. Het is heel relaxed duiken,want alles wordt geregeld. De spullen staan al geprepareerd op de boot, er ligt een handdoek klaar en een fles water. Het enige wat jeroen moet doen is zijn duikbril meenemen en een zwembroek. We varen een 15 minuten van ons eiland en Wadjee springt overboord om de stroming te checken. Het blijkt niet goed te zijn en we varen nog wat verder. Dan uiteindelijk 14:55pm gaan we overboord met 200bar in de fles, een watertemperatuur van 28 graden en een zicht die niet optimaal is te noemen(5-8 meter). De bedoeling van deze duik is langs een rif ons mee laten voeren door de stroming. We beginnen om 8 meter diepte waarna er een richel is en we naar max 19 meter zakken. We speuren de rifwand af op zoek naar bijzonder spul. Na het overboord springen is meteen de afdaling gemaakt. Er is geen tijd meer besteed aan de 'oefeningen'. Achteraf was dat ook niet nodig want Jeroen voelde zich als een vis in het water. Franzi had wat problemen met het klaren van de oren, dus zij bleef wat langer op een meter of 5 hangen, maar uiteindelijk is dat ook weer goed gekomen. Jeroen heeft de eerste ontmoeting met een schilpad. Er zullen er in totaal 3 gezien worden, waarmee hij 5 minuten opzwemt op zo'n 50cm afstand. Af en toe kijken ze elkaar aan, maar laten elkaar met rust. Jeroen zwemt wat voor de groep uit en ziet ineens op een 19 meter diepte een Stingray en klopt met zijn knokkels op de fles om de andere te waarschuwen. Het was een enorme die half verscholen in een inham lag. Hij bleef echter liggen en er werd weer verder gezwommen. Uiteindelijk ook nog 2 koningskreeften gezien. Na 60 minuten duiktijd en het toch wat koud gekregen te hebben is er aan de opstijging begonnen tot 5 meter. Daar hebben we om veiligheidsredenen 3 minuten 'gehangen' om elke vorm van decompressie te voorkomen. Ondertussen had de boot ons weer gevonden en zijn we aan boord gegaan. Tevreden over de eerste duik is er weer aangestuurd op Chaaya Island Dhonveli. Het was 4:00pm.
Jeroen liep terug naar het huisje en kwam onderweg Lilly en de kinderen tegen. Roos was ook al wakker en zijn toen naar Sunsetbar gelopen voor een drankje en een snackje.
We wilden toch nog even zwemmen met de kinderen en hebben toen gekozen voor het zwembad. Een heel mooi aangelegd zwembad en de kinderen waren meteen in hun element. Waarschijnlijk omdat er geen golfslag is. Na een uur gespeeld te hebben zijn we naar huis gegaan om te douchen en klaar te maken voor avondeten.
Onderweg naar het restaurant kregen we een buitje, maar dat was maar tijdelijk. Na heerlijk gegeten te hebben en onze gezin door een ander stel op de foto te laten zetten zijn we naar de kamer gegaan.

• 12 Januari 2012 - 07:52

Cindy Verelst:

Ben jaloers! En wij hier maar zwoegen, haha :-)
    Geniet er nog maar lekker van daar!

grt Cindy

• 12 Januari 2012 - 08:09

Angelique:

Hi lieverds,

Wat een heerlijkheid daar! We zijn stikjaloers, maar we gunnen het jullie natuurlijk ontzettend. Lekker genieten daar, terwijl wij weer verder zwoegen op ons werk en op school ;-)

PS: Die weerstand tegen de zee herkennen we wel: Tygo en Merijn duiken veel liever het zwembad in. Vissen kijken onder water? Veel te eng en veel te zout. Gelukkig ging het vorig jaar in Italië veel beter, maar het zwembad blijft favoriet.

Enjoy en live life!

Liefs, Richard, Angelique, Tygo en Merijn

• 12 Januari 2012 - 09:30

Cindy & Esther:

Wij vinden dit een hele mooie foto van jullie!
    Grt Cindy & Esther

• 12 Januari 2012 - 18:58

Ans Brouwer:

Het ziet er geweldig uit daar. Hoop dat we later nog meer foto' s te zien krijgen.Geniet maar lekker van .
    Liefs mama